Saturday 14 January 2012

Kem Muzikal Anak Soleh 2011.

Bismillah wal hamdulillah.

Syukur kepada Allah s.w.t. kerana sifat kasih dan sayangnya yang Maha Sempurna, maka Kem Muzikal Anak Soleh yang julung-julung kalinya diadakan ini telah berjaya disempurnakan. 

Alhamdulillah, penganjuran kali pertama Kem Muzikal Anak Soleh ini menerima kedatangan adik-adik yang cerdas akalnya, kuat semangatnya, dan lembut hatinya sebagai peserta. Setinggi-tinggi kesyukuran kerana Allah s.w.t. telah mempertemukan kami dengan adik-adik ini.

Kem 3 hari 2 malam yang telah berlangsung di Kompleks Belia dan Sukan Putatan, Sabah ini telah digerakkan bertujuan untuk menjadi pemangkin kepada pembentukan generasi Soleh. Generasi yang mampu mengepalai gelombang kebangktan Islam di Sabah.

Cinta Sebagai Teras

Secara ringkasnya, soleh dapat diertikan sebagai taat kepada perintah allah dan seringkali dikaitkan dengan iman. 

Dan orang-orang mukmin dan beramal soleh serta beriman kepada apa yang diturunkan kepada Muhammad dan itulah yang haq dari Tuhan mereka, Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan memperbaiki keadaan mereka. 
Surah Muhammad(47):2

Maka, generasi soleh yang cuba dibentuk sepanjang program ini adalah generasi yang cukup tanggungjawabnya kepada Allah samada dalam hubungan dengan manusia atau dengan Allah. Maka pencerahan kembara perjalanan mereka bermula pada membetulkan cara berfikir mereka dalam melihat kehidupan dan tujuan hidup. Agar nantinya mereka ini dapat hidup, dan tidak hanya sekadar satu lagi hidup-hidupan.

Seterusnya, menjadikan cinta sebagai asas kepada penyempurnaan sebuah kehidupan. 

Cinta kepada Allah, cinta kepada Rasulullah, cinta kepada Ibu dan Ayah serta cinta kepada kebaikan. Maka, ini adalah antara cinta utama yang ditekankan sepanjang kem ini. 

Semoga, apa yang cuba disampaikan oleh pihak QSTC ini dapat diterima dan dihadam oleh adik-adik peserta.

Disebalik Pemilihan Tarikh

Antara komen awal yang kami terima berkenaan program ini adalah penetapan tarikh kem yang terlalu lambat iaitu pada 30 Dis 2011 - 1 Jan 2012. 

Untuk sedikit penjelasan, pemilihan tarikh ini pada asalnya bertujuan untuk menyediakan program alternatif kepada para remaja sempena kedatangan tahun baru. Dengan lambakan acara dan program berbentuk hiburan yang melalaikan, maka pihak kami memikirkan adalah wajar diadakan sebuah program Islam yang berbentuk santai, juga menghiburkan dan dalam pada masa yang sama dapat mendidik jiwa. Selain itu, kami juga ingin mempergunakan tarikh 1 Januari 2012 sebagai simbolik kepada kelahiran semula sebuah jiwa yang baru di dalam para remaja. Jiwa yang lebih erat kepada Yang Maha Pencipta, Allah s.w.t.

InsyaAllah, pihak QSTC akan mempertimbang segala cadangan dan komen serta merancang semula pemilihan tarikh yang dilihat bersesuaian untuk Kem Muzikal Anak Soleh yang seterusnya.

Nikmat dan Ganjaran Berharga

InsyaAllah, kami dari pihak QSTC berharap semoga para peserta Kem Muzikal Anak Soleh ini dapat benar-benar menjadi anak-anak yang soleh, penyejuk hati ibu dan ayah. Anak-anak yang menyandarkan segala cintanya kepada cintakan Allah s.w.t. terlebih dahulu. Anak-anak yang membina segala tadbir berlantaikan takdir. Anak-anak yang sentiasa bersemangat dan berbangga dengan Islam dirinya itu. Anak-anak yang rindu akan kebaikan. Juga, anak-anak yang bahagia dan membahagiakan. 

Agar kehidupannya itu nanti berharga dan bermakna. Di dunia dan di akhirat sana.

Jalan yang dilalui ini semamangnya payah dan penuh liku. Namun hanya itulah jalan yang satu. Untuk akhirnya nanti kta bertemu dengan Allah s.w.t yang dirindu.

Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan. Surah An-Nahl(16):97

Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh ke dalam syurga-syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki. 
Surah Al-Hajj (22):14

Sebagai akhirnya, kami memohon sejuta kemaafan di atas segala kesalahan dan kekurangan sepanjang kem ini. Dan semoga dengan izin Allah s.w.t, kita akan dipertemukan semula lagi dalam keadaan yang lebih baik. 

Kami bukanlah insan yang terbaik, tetapi kami telah memberikan yang terbaik sepanjang program ini. Semoga Allah memberkati usaha kami, dan usaha kita semua. 

6 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum. Kak one more, hari tu punya banyak saya posing, kenapa msuk sikit jak ni??? Hee............

questsolution said...

Salam..xmuat kamera la syazwan :D

Anonymous said...

ooo... gitu ya... XD

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

rindu la plak ngan kem muzikal ne ~

-lengleng- ^^

questsolution said...

InsyaALLAH, kita akan bertemu x lama lg ya :D

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | 100 Web Hosting